onsdag 11. august 2010

Prosjekt oppussing pays off; kosekrok!

Etter uendelig lang tid (føles det som), begynner endelig huset å ta vakker form :) Vi pusser opp flere av rommene samtidig og derfor tar det lengre tid før noe blir ferdigstilt. Det har definitivt sine ulemper å pusse både her, der og til besvær men da blir ihvertfall alle rommene pusset opp med en gang. For jeg kjenner at et snev av desperasjon har fått sitt tak på kroppen og vi har derfor på noen få detaljer tydd til enkle løsninger. Det kunne fort fått konsekvenser for noen av rommene som jo egentlig ikke haster å pusse opp, dersom vi ikke allerede hadde spruta på litt maling, dratt av panel, fjerna lister etc. Nå er det ingen vei tilbake, alle rom må tas.
Men forutsetningen for å kjøpe dette huset var jo at vi kunne gjøre det til slik vi ville ha det. Stakkars samboeren, han har jobbet fra morgen til kveld hele ferien og nå som ferien er over er det bare å hoppe rett i arbeidsbuksa når han kommer hjem fra jobb og jobbe til det er sengetid. Og sånn går no dagan. Flink mann har jeg.

Nå er "kosekroken" i stua nesten ferdig, det eneste som mangler er en taklampe og et lite bord.

Her er bilde fra hvordan det så ut tidligere, bildet er hentet fra boligannonsen
FØR;




ETTER;

Together
is the best place to be
Her blir det mange flotte kvalitetsstunder med
samboeren og et glass vin,
en god bok og en kopp te,
eller bare en powernap mens babyen sover..
Vi har lagt nytt gulv, byttet ut det deilige skråpanelet (!) og resten av veggene med malte panelplater, og malt taket og all furu hvitt. Jeg kan ikke fordra furu, når jeg er ferdig med oppussingen skal det ikke være en eneste furuflekk igjen. Og de er det mange av i dette huset. Hvor enn du snur deg er det et furumareritt. Pføy. Lurer på om furu kommer tilbake som trend mens jeg er på kloden? Det skulle ikke forundre meg, det er ikke mer enn 10-15 år siden jeg hadde leilighet med furupanelbrystning, grønn stue, blått kjøkken, gult soverom, rød gang osv. Og bue! Bue inn til kjøkkenet, det måtte man jo ha kan du skjønne. Vi blir jo helt sikkert lei av det hvite, mange er det jo allerede, da trer vel den kreative trenden inn i stuene til folk heller enn furupanelen..
Kan det tenkes at jeg kommer til å digge furu igjen om noen tiår dersom det, Gud forby, skulle bli en trend igjen? Nei, søren hakke meg, det høres jo bare fjolllete ut! ;)
Et bord mellom sjeselongene må på plass, samt taklampe. Jeg hadde i utgangspunktet handlet 2 lamper som skulle henge der men jeg syntes de ødela stemningen på kroken. Jeg vurderer derfor denne lampa istedet;

Den henger i gangen nå men den må nok vike for kosekroken. Den er så romantisk. Jeg tenker å kjøpe en lik lampe i større utgave til å ha over stuebordet.

4 kommentarer:

Bird on a wire sa...

Hehe, jeg husker min første leilighet også. Den var ikke akkurat fri for farger på veggene.
Nå synes jeg det er greit med hvite/duse vegger, men men knæsje farger på møblene.
Jeg har litt sånn dobbeltsyn på furu faktisk, foreløpig kunne jeg ikke tenke meg det i møblene, samtidig synes jeg mine nylakkerte tregulv er noe av det vakreste som finnes. Jeg tror furua etterhvert gjør seg gjeldene igjen, men forhåpentligvis i en litt annen form en skjenker og bokhyller med utskjæringer :)
Jeg husker også tiden da bue var trendy, og det håper jeg aldri kommer tilbake. Fysjamei!

Forøvrig synes jeg du får det kjempefint! Den lampa du har i gangen kunne jeg godt tenke meg selv :)

Chic - Romantique sa...

På gulv så blir furu litt annerledes igjen. Du har nok rett i at furua muligens vil gjøre seg gjeldene i andre former enn tidligere. Snart sitter vi med pussepapir i håp om å få snerten på en furukvist hele gjengen! :)

Den lampa er så lekker, de finnes i ulike lengder og størrelser. De selges på flere steder har jeg sett, jeg har kjøpt mine på Hus & Hage og Bohus.

Chri sa...

hei, lurte litt på åssen gulv du har lagt i stuen/kosekroken(hva ddet heter) og hvor du har kjøpt det?
var så veldig fint:)

Chic - Romantique sa...

Hei Chri!
Gulvet er Alloc skipsgulv i hvitoljet eik. Det er ikke så lenge siden den kom. Vi kjøpte det på Thauglands Trælastforretning i Oslo da vi fikk best pris der. Men de har det på type maxbo osv også :)