torsdag 6. januar 2011

Spisestue - MÅ HA! NÅ!

Jeg sitter her og drømmer om ny spisestue.
Jeg har egentlig ment å kjøpe billig brukt og pusse opp selv, men det er langt mellom annonsene 
på den perfekte antikke spisestue med pene utskjæringer og den rette bordformen, som ikke koster grisepris.
Dessuten har jeg allerede fylt opp garasjen med møbler som skal pusses opp;
en skjenk, et skap, et bord som skal lages, trekasser, vinduer,
og i dag har jeg kjøpt skuvseng til vesla og en kiste som jeg skal hente i helga.
Så å pusse opp spisestue blir vel ikke med det første.

 Skuvsenga jeg har kjøpt til vesla. Den blir nok hvit.

Kista, den skal mest sannsynlig beises i en brun/gråfarge. Ikke så ulik fargen på bildet.

Nå er vi så og si ferdig med å pusse opp spisestua med tak, vegger og gulv og den mangler bare ny spisestue (eh..) for å bli perfekt (i tillegg til litt listing, det elektriske, og samboers trofaste redning; akryl, såklart! Alltid noe som skulle vært gjort;).
Men, det er ikke mer enn et par år siden vi kjøpte ny og ganske dyr spisestue. Jeg tror ikke samboeren er sånn maks interessert i å betale grisepris for en ny.
Men den passer jo ikke inn i den nye spisestua, vi har en helt annen stil her enn vi hadde i leiligheten i Oslo. Og da sitter jeg her og surfer litt rundt da:

Isabelle spisebord fra A-møbler kr. 6.990,-
Brittany langbord fra Bohus kr. 10.999,-


Jeg liker veldig godt looken av den massive bordplaten, det er jo der prisen skyter fart også.
Jeg tror jammen jeg må bearbeide samboeren når han kommer hjem, jeg bare MÅ ha et slikt spisebord!
MÅ HA!
NÅ!


Alsace spisebord fra Bohus kr. 6.499,-

 
New England spisebord fra Skeidar kr. 3.995,-
Et billigere alternativ.


Farmer spisebord fra Bohus kr. 3.499,-
Også et billigere alternativ, men da må jeg beise bordplaten i en brunere farge for at det skal passe.
Jeg kan godt like at bena er hvitmalt mens bordplaten er brun/grå.

Meningen er at jeg skal ha hvite stoler til. Jeg må bare finne dem.. De skal være antikke med utskjæringer/mønster.


I går bestilte vi sofa! Endelig!
Vi bestilte i utgangspunktet sofaen som er avbildet fra Rocka i vår, men de gikk konkurs i høst. Blæh.
Men nå kom vi oss endelig avgårde for å bestille en annen, den kommer i slutten av februar. Gleder meg!

Vi har nå en brun sofa, men jeg vil ha lys. Resten er stua er lys så det blir full skjærings med den sofaen. Selv om den bare er et par år gammel.. Jaja, jeg trenger ikke forsvare meg for dere, dere vet hva jeg mener ;)

Jeg kommer tilbake til overbevisningen av samboer om at vi trenger ny spisestue.
Han er enig i at det ville blitt veldig pent med en hvit spisestue, så jeg har et godt utgangspunkt! (Nå har selvfølgelig smaken endret seg litt, nå er det brunt bord og hvite stoler som gjelder :P)
Men det var selvfølgelig når det var snakk om å kjøpe brukt og pusse opp selv.
Jeg har vært oppe i nesten hele natt fordi vesla har hatt feber etter 3-måneders vaksinen i går, jeg har derfor et brukbart sympatikort! Et ess i ermet der, altså! :D

9 kommentarer:

Anne sa...

hehe.. det er rart hva vi "trenger" i ny og ne...:-)
Lykke til med overtalelsen:-)

Tindrande Auge sa...

Heheh sympatikort er gode å ha :P masse nydelige bord ;) jeg driver selv å unngår enkelte reklameblad som dumper ned i postkassen med supertilbud på sofa osv..for jeg haaaar så lyst på ny stue...men pengesekken er tom :( så derfor unngår jeg fristelsene heeh ha en fin dag videre då! Klem fra Nina

Solstrålå sa...

Koselig å hilse på hos deg!
Lykke til med valget av spisebord.
Ha en fin kveld!
Goe klem fra Sol

Heims verden sa...

Hahahah:D Herlig! Godt du har planene klare;) Du får fortelle hvordan det går! Kjempefine spisebord da.

Har faktisk kikket på vaskerommet ditt og lagret noen bilder som inspirasjon her på mappa mi;) Kjempefint og praktisk! Jeg tenker så praktisk jeg kan angående vårt fremtidige hus:P hehe

Ønsker deg en herlig kveld!

Vibeke / Mammas Hus sa...

Flott seng og kiste. :D Hedda ønsker seg slik seng. ;) Mammaen også! ;P

Unknown sa...

Her var det maaange fine bord alternativer ja;)
Likte det siste godt jeg, det med hvite ben - billig og fiiint, og det blir nok myyye finere med grå plate;)

Spennende med ny sofa, det skal nok bli bra;)

Klem Line

Anonym sa...

Hei,

Vil gjerne tipse deg om Bordeaux-spisebord på Bohus Alna. Supert heltre eikebord med gråoljet eik.Minner litt om Brittany, men til en mye hyggeligere pris. god Helg!

Chic - Romantique sa...

Nå har jeg sjekket nettet for dette bordet, Anonym, men det er ikke å finne. Er det solgt tidligere og nå tatt ut av produksjon/salg, kanskje?

Anonym sa...

Kisten ser ut som den kan være fra 1700-tallet. Håper ikke den ble malt...