fredag 18. februar 2011

Hvordan trekke om rokokkostol. For dummies.

Jeg har kjøpt 4 nyrokokkostoler som jeg har trukket om:

FØR:             
Bilde fra annonsen:




Dette trenger du: 
Grunning, maling, pensel, stoff, møbelbånd og tekstillim, saks, tang og stiftepistol. 

Bruk tangen til å dra ut pyntespikerne: 


Vær nøye med å bøye tangen utover med armens kraft, ikke inn mot treverket. Stolen får fort skader. 

Det sitter spikere med jevne mellomrom så man slipper å dra ut hver eneste en: 


Stoffet er stiftet fast i treverket. 
Du kan trekke ut stiftene med den samme tangen, eventuelt dra de litt ut med en flat skrutrekker først. 
Jeg syntes det var vanskelig å fjerne stiftene, så noen ble sittende igjen uten at det bydde på problemer.
(Det finnes visst verktøy for å fjerne stiftene). 

Puss stolene dersom det er nødvendig. (Noe som tilhører sjeldenheten hos meg, det er alt for gørr kjedelig). Så vasker du dem grundig så de blir fri for støv og skitt. 
Grunn stolene og mal med antall ønsket strøk. Jeg malte 3 strøk inkludert grunning. 
  

Stoff og møbelbånd fra Stoff & stil


Fargen på stoffet heter "lys grå møbelstruktur".
Ta vare på det gamle stoffet så du har en mal å klippe etter. 
Legg så det nye trekket på stolen og begynn å stifte (jeg har en rimelig enkel stiftemaskin fra Clas Olsson,
det er viktig at den må kunne stifte treverk).
Pass på at du har lagt stoffet slik at det dekker hele stolen før du begynner å stifte.
Jeg stiftet en stift i midten på hver side slik at jeg visste at stoffet dekket der jeg ønsket.
Trekk stoffet godt før du stifter slik at det ikke blir folder. 



Klipp av overflødig stoff dersom det er nødvendig.


Fest møbelbåndet med lim. 
Start på steder der det er minst synlig, for eksempel på siden bak.







ETTER:

Før-bilde igjen:


Etter: 

Ønsker alle flotte lesere en strålende helg! :)
Her står en hel natt med sammenhengende søvn etterfulgt av fest med jentene på agendaen.
Hurra for helg!


17 kommentarer:

w sa...

De ble jo bare rålekre:) Så flink du er:)

Ha en fin kveld.

W

Unknown sa...

ja de ble nydelige!
takk for opplæring ;)

Prinsessen paa erten sa...

Wow, jeg dør!! Slik har jeg også tenkt å gjøre, og takket være deg, vet jeg hvordan!! :)

Leter som bare det etter et lite parti med stoler på finn.no - men det er ikke lett å finne noe i nærheten :)

Men jeg måå spørre; brystningspanellen i bakgrunnen. Hva var prisen og hvem er forhandleren? Jeg vil ha det i spisestuen, men har ikke funnet leverandør. Har gjort mange søk på nettet, men nada!

Klemmer

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Wow-du er flink!!
Kjempeflotte☺

Ha ei fin helg☺

Klem M♥

Unknown sa...

SHIT!!! Så VAKRE ♥ Så utrolig flink du er... Jeg får så lyst til og prøve meg på slikt jeg og, MEN... hihi

Ha en herlig helg!

Klem Line

Chic - Romantique sa...

Så flott Vintage Charm! Jeg lette lenge etter slike stoler, så dukket disse opp ikke så langt fra hjemme. Men jeg synes det generelt er lite å finne av disse stolene. Panelplatene lette jeg også lenge etter, på nettet var det umulig å finne frem. De heter Panel Solliden Vit og koster 439,- per løpemeter. I tillegg kommer lister. Jeg dro på Maxbo med et inspirasjonsbilde og de bestilte fra sverige (link nedenfor, jeg vet ikke om du kan bestille direkte)

Her er link til et blogginnlegg jeg har laget om platene:

http://chic-romantique.blogspot.com/2010/05/spisestue-med-herskapelig-touch.html

Her er link direkte til hjemmesiden som Maxbo bestiller fra:

http://www.bygghemma.se/inomhus/inredning/hemdekor/paneler/panel-solliden-vit/p-148825-148825

Lykke til!

Divamamma sa...

Fantastisk flott altså !! Det er jo supert at du lager et sånt innlegg. Men malte du rett og slett bare oppå "lakken/malingen" ? Uten å pusse? Går det som regel bra altså ?

Hilde♥ sa...

God dag. Kom over din nydelig blogg. La meg til som følger.
Utrolig Flotte de stolene ble.
Ha en Super lørdag.
Klem Hilde

Chic - Romantique sa...

Divamamma: Jeg pusser bare hvis det er skader jeg må skjule. Det har gått bra uten å pusse, men da er det vel viktig med et lag grunning først slik at malingen sitter bedre. Men jeg er ingen ekspert på dette altså!

Koselig at du liker bloggen Hilde, velkommen som følger skal du være :)

Litt a` hvert sa...

Stolene ble kjempe flotte, morsomt at du har fått tak i 4 like)))

Seek for Antique sa...

Så flink du er! Eg synes oppsrkifta di for å forandre slike stolar, stemmer for meg, har nemleg gjort det fleire gonger..

Helsing fast følgar villa bjørkhaug

Ann Kristin sa...

Lækkert!!! Flinka!!

Gårdsjenta sa...

De ble kjempelekre! Dette var nok den ekstra puffen jeg trengte for å komme i gang med den ene stolen min.. :)

Anonym sa...

Hello, I think your website might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer,
it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!
Other then that, great blog!

Feel free to visit my website Ralph Lauren Outlet

Anonym sa...

Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.

Look advanced to more added agreeable from you! By the way, how
can we communicate?

Stop by my blog post: polo factory store

Anonym sa...

Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?

I've been trying for a while but I never seem to get there! Thank you

My homepage; Oakley Sunglasses

Anonym sa...

Spot on with this write-up, I really believe that this web site needs much
more attention. I'll probably be returning to see more, thanks for the advice!

Take a look at my site :: Cheap Oakleys